همه ما پیش از امتحان یا وقایع مهم زندگی ، درجاتی از نگرانی را تجربه می کنیم. در واقع مقادیر کم ترس و نگرانی ما را برمی انگیزاند و به ما کمک می کند؛ ولی نگرانی بیش از حد می تواند مشکل ایجاد کند مخصوصا اگر در جریان آماده سازی و یا انجام امتحان مزاحمت ایجاد کند.
اولین گام این است که بین این دو اضطراب تمایز قائل شویم: اگر اضطراب شما نتیجه مستقیم عدم آماده سازی باشد باید آن را واکنش طبیعی و منطقی در نظر بگیرید ولی اگر کاملا آماده اید ولی با این حال هنوز وحشت زده یا تنش دارید ،واکنش شما منطقی نیست.

 آماده سازی می تواند کمک کند:
آماده سازی بهترین شیوه به حداقل رساندن اضطراب واقعی و منطقی است.
-از تلنبار کردن مطالب امتحان اجتناب کنید، تسلط بر کل مطلب یک روز قبل امتحان شیوه یادگیری غلطی است و به آسانی اضطراب ایجاد می کند چون وقت کافی برای مطالعه آن همه مطالب ندارید.

-به هنگام مطالعه از خود بپرسید چه سوالی ممکن است پرسیده شود، آنگاه سعی کنید با ادغام و یکپارچه ساختن تمامی افکار که از تدریس استاد و یا کتابها و یادداشتها به دست آورده اید به آن پاسخ بدهید.

-اگر وقت کافی برای خواندن کل مطالب ارائه شده ندارید،بخشی از آن را که می توانید بخوابید و روی آن کار کنید ، انتخاب کنید.

* تغییر دادن نگرش های خود

 با تغییر دادن دیدگاه خود درباره تجربه امتحان ، می توانید از مطالعه کردن لذت ببرید و عملکردتان را نیز بهبود ببخشید. زیاد از حد به نمره اهمیت ندهید؛ نمره نه بازتابی از ارزشهای فردی شماست و نه میتواند موفقیت آینده شما را پیش بینی کند…نکات زیر را در نظر بگیرید:

-به خودتان بگویید که یک امتحان تنها یک امتحان است، چیزهای دیگری هم در زندگی است.

-بعد از امتحان به خودتان پاداش بدهید؛ فیلمی تماشا کنید، برای غذا خوردن بیرون بروید..

-شیوه هایی را طرح ریزی کنید که کار شما را نیمسال بعدی بهبود ببخشد.

-بخاطر داشته باشید که منطقی ترین انتظارات این است که سعی کنید هرچه می دانید تا آنجا که می توانید، نشان دهید.

* نکات پایه را فراموش نکنید: 

دانش آموزان یا دانشجویانی که برای امتحان خود را آماده می کنند نسبت به نیازهای زیستی ،عاطفی و اجتماعی پایه خود بی توجه هستند. به منظور کسب بهترین کارآمدی باید به خودتان به عنوان یک شخص کامل فکر کنید نه فقط یک امتحان دهنده، بخاطر داشته باشید که:

-عادات خوب غذایی و ورزش کردن را ادامه بدهید.تفریحات و فعالتهای اجتماعی را قطع نکنید.همه اینها به سلامت جسمی و روانی شما کمک می کند.

-وقتی مطالعه می کنیدآهنگ متوسط پیشرفت را دنبال کنید، هرگاه که لازم شد تنوعی در کار و شیوه مطالعه ایجاد کنید و هر وقت نیاز است استراحت کنید.

-شب قبل از امتحان خوب بخوابید ؛وقتی بسیار خسته اید کارآمدی خود را ازدست می دهید.

-وقتی احساس می کنید به قدر کافی برای امتحان آماده اید ،دست به فعالیت آرامش بخش بزنید.

*روز امتحان

برای این که بتوانید روز امتحان بهترین کارایی را داشته باشید:

-صبحانه سبک و مناسب بخورید و اگر به آسانی مضطرب می شوید از نوشیدن قهوه یا چای غلیظ پرهیز کنید، چون ممکن است احساس سبکی سر، دلهره و افزایش ضربان قلب شما شود.

-کاری کنید که ساعتی قبل از امتحان احساس آرامش کنید ، مرور توأم  با عجله مطالب درسی در آخرین دقایق شروع امتحان ، تسلط شما بر کل مفاهیم درسی را زایل می کند و به آن آسیب می زند.

– سعی کنید به موقع در محل امتحان حاضر شوید این عمل به شما کمک می کند در شرایطی که امکان انتخاب دارید محلی را انتخاب کنید که از درها و پنجره ها و دیگر عوامل پرت کننده حواس دور باشد.

*به محض دریافت برگه امتحان:

پیش از پاسخ دادن به سوالات امتحانی، لحظه ای صبر کنید و نکات زیر را رعایت کنید…

-ابتدا کل سوالات امتحانی را مرور کنید، سپس هر سوال را دوباره بخوانید. سعی کنید به امتحان به عنوان فرصتی نگاه کنید که به شما این امکان را می دهد تا به استاد نشان دهید چه می دانید.آنگاه زمان را به نحو مناسب سازماندهی کنید.اول آسانترین سوالها را جواب دهید.

-برای سوالات تشریحی، طرحی کلی داشته باشید، سپس پاسخ خود را با جمله کوتاهی آغاز کنید.این عمل باعث می شود از درهم و برهمی و تکرار مطالب جلوگیری شود.

– برای سوالات چند گزینه ای ، ابتدا تمام گزینه ها را بخوانید، سپس گزینه های آشکارا غلط را کنار بگذارید؛ اگر مورد گزینه های دیگر مردد هستید به اولین برداشت خود تکیه کنید و مراقب واژه های گمراه کننده چون “تنها”، “همیشه” یا “مهمترین”… در سوالات باشید.

-ساعت مچی به همراه داشته باشید تا زمان را مدیریت کنید و با شتاب پاسخ ندهید.

*اگر اضطراب ادامه داشت:

گاهی اوقات اضطراب ممکن است ادامه یابد و مانع شود از تمام توان خود برای گرفتن نتیجه خوب استفاده کنید.وقتی این مسئله رخ داد سعی کنید توجه خود را با شیوه های زیر منحرف کنید:

-از ممتحن سوالی بپرسید.
-اگر اجازه دارید چیزی بنوشید.
-نوک مداد را بشکنید و دوباره تیز کنید
-لحظه ای به پاداش پس از امتحان که برای خود در نظر گرفته اید فکر کنید.
-به خود بگویید”بعدا میتوانم مضطرب شوم، الان وقت امتحان دادن است.

-عضلات کل بدن خود را با3 شماره سفت و با 5 شماره شل کنید ، نفس عمیقی بکشید و کلمه آرام را به آرامی زمزمه کنید.

*بعد از امتحان:

چه خوب از عهده امتحان برآیید و چه برنیایید حتما پاداشی را که به خود وعده داده بودید برای خود بگیرید و از آن لذت ببرید؛ سعی نکنید روی اشتباهاتی که داشته اید، مکث کنید، بلکه در صدد رفع آن بیایید… بلافاصله خود را برای امتحان بعدی آماده نکنید. بلکه برای یک لحظه هم که شده به یک کار آرامش بخش  مشغول شوید…



1 Comment

Leave a Comment